Alt ligger i forberedelsene

Alt ligger i forberedelsene

Har du gjort leksa, er det ingen grunn til å grue seg til du står på startstreken i et maraton. Har man «lest» godt nok, er det ingen grunn til å frykte stryk. Har man kilometre i beina, kombinert med fartsøkter og trent kontinuerlig i flere måneder, er 95 prosent av jobben gjort. Det er godt å vite at man, fem uker unna løpsdagen, er skoleflinke.

Klar for langtur med kullsyrefri cola og sportsdrikke i beltet.

I dag hadde jeg og løpevenninne Janne planlagt to runder rundt Frøylandsvatnet, med start fra Bryne-siden. 33,4 km trodde vi, men endte på 33,78 på grunn av noen hundre meter ekstra i starten.

Som alltid når jeg skal løpe langt, står jeg tidlig opp for å få i meg god frokost, og for meg har det blitt en tradisjon med to hveteboller, yoghurt med nøtter og bær, en YT, en banan og en kopp kaffe eller to. Så også i dag. Været så greit ut, med lavt skydekke, men uten regn og vind.

Bildet er fra en tur rundt Frøylandsvatnet i fjor på samme tid og omtrent med like forhold som i dag.

For å sikre oss maksimalt, parkerte vi den ene bilen halvveis i løypa, dvs etter 8,3 og ca 25 km, Der hadde vi bunkret opp bagasjerommet med banan og hver sin cola uten kullsyre. I bilen ved start, hadde vi en banan på deling som lå og ventet etter de første 17 km. I tillegg hadde vi løpebelte med sportsdrikke.

Vi la ut nøyaktig klokka 11.15 og de første kilometrene gikk det veldig lett. På forhånd hadde vi blitt enige om å ligge på mellom 6.00-6.15. Jeg synes det er herlig å holde lavt tempo når det blir såpass lenge og langt å løpe. Jeg har et kjekt løpefølge, alltid mye å prate om. Da sola også viste seg etter en times løping, var forholdene perfekte. Vi hadde nok kledd oss for godt, og måtte trekke ned glidelåsen på jakka – vår, vår, endelig:-)

Dette bildet er også fra en løpetur rundt Frøylandsvatnet for ett år siden.

Første runden gikk veldig greit. Noen kilometer på vei inn i runde to, tror jeg vi begge kjente litt på stive lår, men vissheten om banan og cola et lite stykke unna, holdt motivasjonen oppe. Sort bensin og banan ble det, og det hjalp før de siste 8 km mot Bryne sentrum – for øvrig et laaaaangt og kjedelig asfaltstrekk.

 Happy etter endt tur.
En annen glad løper – Janne, som jeg drar til London med.

Men – vi kom i mål, og klarte faktisk å øke farten på de to siste kilometrene. 33, 78 km viste klokka da jeg tok i bilen. 3 timer og 27 minutter, en gjennomsnittstid på 6.09 per km, og innenfor det vi hadde sett for oss.

Hvis ikke det er lykke, så vet ikke jeg.

Etter endt tur – ved inngangen til Sandtangen på Bryne. Fornøyde damer.

8 Comments

  • Mia Posted 17. mars 2012 17:34

    Smart å være i tospann slik at man kan parkere næringspåfyll halvveis i ruten:)

  • Silja Posted 17. mars 2012 18:02

    Oj oj oj 😉 Sprekt!!! 🙂

  • KamillaK Posted 17. mars 2012 18:23

    Wow! Imponerende 😀 Kjempebra jobba!

  • Anna Posted 18. mars 2012 08:50

    Jeg tar til meg alle gode tips og råd om langturer, ve vitende om at jeg også nå må begynne å sikte mot og forbi 30 km.
    Men skal si, det var litt av en frokost! Hvor lenge før løpestart spiser du? Jeg liker nemlig å ta de lange langturene ganske tidlig morgen/ formiddag, og da rekker jeg ikke å spise så mye. Eller, jeg spiser, men mengden begrenser seg, da jeg starter å løpe senest 1,5 t etter frokost.

  • Anne-Marie Posted 18. mars 2012 09:55

    Så flink du er Trude!! WOW 🙂

  • Trude Posted 18. mars 2012 11:09

    Jeg sørger for å stå tidlig opp når jeg skal løpe lange turer, slik at jeg vet jeg har minst to og en halv time til disp før økta starter. Heller i meg YT bare en halvtime-tre kvarter før jeg skal begynne å løpe. Så det blir litt porsjonsvis.

  • ania Posted 19. mars 2012 01:58

    Det er lurt å være to på de lange turene. Jeg alltid gir opp litt før slutten ville nok holdt ut hvis jeg hadde noen med. Og kjempefrokost. Ville aldri klart å spise så mye på en gang, men med tanken på hvor mye man forbrenner på 30km+ er det nok det man trenger.

  • Trude Posted 19. mars 2012 08:58

    Ja, man forbrenner jo et dagsbehov med kalorier, og for meg fungerer altså denne kombinasjonen av matinntak. Og ja, det hjelper at man er to på slike turer. Har løpt nesten like langt alene tidligere, og det er ensomt og kjipt.

Comments are closed.