Fart

Fart

Har av og til lurt på om jeg løper for fort på treningsturene mine. Ofte er de presset inn i en hektisk hverdag, og jeg tenker at jeg bare må løpe på for å bli fortest mulig ferdig.

Rådet for langturer (over 20 km) er å holde farten nede, dvs ligge rundt 6.00 per km. Jeg klarer det aldri, det blir alltid minst 30 sekunder kjappere, selv når lengden overstiger 20 km. Helt klart et mål å jobbe mot, så lenge det står nok et maraton (og to) på lista i 2013.

Jeg har begynte å løpe «raske» 10 km, altså for meg er det å løpe mila på rundt 48-49 minutter, raskt for å ha  fart i beina til 10 km-løp og halvmaraton. Men så er det dette med å finne riktig tempo på de lengste øktene for å få utholdenheten i beina og ikke komme på etterskudd energimessig og få slitne bein – der synder jeg.

Konklusjon: Det nytter ikke å bli god både på 10 km, halvmaraton og maraton….:-)

I hvilket tempo løper du de ulike distansene på trening?
Ja takk, begge deler. Jeg vil løpe fort både på 10 km og maraton, men går det?
Bildet knipset av en flink fotograf mens undertegnede var på jobb på sykkelritt i helga – 
og ja, jeg nådde over brua før rytterne tok meg igjen… (Nordsjørittet, Norges nest største sykkelritt)

6 Comments

  • Silja Posted 12. juni 2013 09:50

    Intensiteten avgjør farten for meg. Har jeg på forhånd bestemt meg for å løpe rolig (sone 1) så må jeg finne farten som tilsvarer puls i sone 1 denne dagen. Det betyr at løypeprofil, dagsform og lengde på økta er faktorer som er av stor betydning (da dette er faktorer som påvirker pulsen direkte). Ønsket intensitet samt løypeprofil, dagsform og lengde på økta er dermed det som avgjør farten på øktene mine.

    Målet med treninga di samt tiden du har til rådighet og den totale treningsbelastningen er jo det som kanskje til syvende og sist vil avgjøre hvor fort du løper de ulike øktene dine…. de fleste av oss har ikke mulighet til å trene ubegrenset og må derfor kanskje ta noen små snarveier her og der. En god regel for "oss aktive mosjonister" er vel derfor å fordele konkurransemålene litt utover slik at vi kan trene mot ulike mål til ulike tider på året (eks. 10Km i den ene enden av sesongen og maraton i den andre enden).

  • Kirsti Posted 12. juni 2013 14:02

    Kjenner meg godt igjen her! Har akkurat samme problemet som deg…vil klemme inn mest mulig løping på kortest mulig tid i en hektisk hverdag…jeg gjør mye det samme som deg, det vil si kjører mest på "raske" mil-økter…til gjengjeld løper jeg lite intervall og føler at dette er min måte å opparbeide meg litt sprut i beina på. Langturer er det en kamp å holde farten nede…klarer det aldri hvis jeg løper alene…og hvis jeg løper sammen med andre har jeg også en tendens til å dra farten opp…for meg går det også litt på "psyken"…føler ikke at jeg har trent nok når det går "seint"…har litt å jobbe med der, jeg også!

  • Trude Posted 12. juni 2013 20:09

    Takk for godt svar, Silja. Må nok følge rådet ditt om å dele sesongen litt mer opp, 10 km i starten og maraton i slutten. Ikke dumt… Jeg løper jo både maraton om våren og sent om høsten.. Men bør absolutt planlegge litt mer ift konkurranser (som jeg synes er så artig å delta i).

  • Trude Posted 12. juni 2013 20:10

    Har du lest tankene mine…:-)

  • Anna Posted 13. juni 2013 11:12

    Vanskelig, vanskelig det der.
    Nå trener jeg ikke lenger til maraton da, og da er turer opp mot 20 km mine 'langturer'. (Rart hvordan langt pre- og post-maraton får en helt annen betydning:-) Men når jeg trente mot maraton og skulle ha lange rooolige langturer, var jeg nokså trofast mot pulsklokka. Sone 1 ville blitt en spasertur, men jeg holdt meg stort sett i sone 2 og gikk i oppoverbakkene om så var. men det er jo litt omstridt om det er så rolig disse langturene bør gå da?!
    Nå forsøker jeg å få til en halvrolig langtur, en intervalløkt og en terkseløkt i uka. På intervallene tar jeg det ute på følelsen, inne følger jeg pulsklokka. Noen dager samsvarer ikke puls og fart i det hele tatt.
    Og periodisering av treninga, det er nok lurt. Bare litt vanskelig. Så mange løp, så lite tid 🙂

  • Trude Posted 13. juni 2013 11:48

    Takk for utfyllende svar. Jeg tror jeg må sette meg ned og planlegge treninga enda mer nøyaktig. Jeg prøver å få til en intervall, en 10 km tempoøkt, en halvrolig litt lengre tur og en langtur (20+). Men sliter altså med å løpe for fort, som sikkert går utover kvaliteten på de to kjappeste øktene jeg etter planen skal ha… Og så er man på karusellen. Takk igjen for godt innspill. Eventult kan jeg bare bestemme meg for å droppe 10 km-løp, men det er jo så kjekt, og jeg gidder ikke stille opp hvis jeg kun skal løpe halvkjapt…….:-)

Comments are closed.