Intervalltips til ferieløping og litt feriemodus

Intervalltips til ferieløping og litt feriemodus

Selv om jeg her tatt en liten ferie fra blogginga, betyr det ikke at jeg ikke løper.

Jeg kan ikke skylde på travle tider, for det er slettes ikke travelt å ha ferie. Vel hjemme etter 18 dager på reisefot i greske omgivelser, har det blitt noen fine løpeøkter på norsk jord denne uka, og det blir et par til før uka er helt omme. Det tøffeste er å komme tilbake til fast rutine, med bestemte økter som er planlagt litt mer nøye i forhold til hverandre.

Her fra onsdagens 8×1000 meter dagen etter hjemkomst, på Sandnes stadion. Knallkjekt, men knalltøft.

I feriemodus har jeg lett for å sause det sammen, og det blir ikke så mye plan som når jeg er hjemme. Likevel ble et akseptabelt antall kilometre tilbakelagt, selv om det ble alfor mange turer i samme tempo.

Hvis du er på ferie og har med deg joggeskoene i kofferten, foreslår jeg disse effektive, korte intervalløktene. Husk 15 minutter rolig løp som oppvarming og 5 minutter rolig nedtrapping. Fiks ferdig trent på tre kvarter. Tilpass fart etter eget nivå.

•  15×1 minutter i passe bratt bakke, gå eller løp rolig ned igjen mellom hvert bakkedrag

• 15×1 minutter på flatt strekk, 30 sekunders pause mellom dragene

• 20 x45 sekunder på flatt strekk, 15 sekunders pause mellom dragene. Du kan godt ta en seriepause på 2 minutter etter de første 10 dragene.

Jeg går litt tom for idéer innimellom, så dette innlegget ble skrevet uten mål og mening. Blir glad for tips og tilbakemeldinger om hva DU vil lese om på bloggen.

4 Comments

  • Silje Posted 18. juli 2016 18:18

    Hei!
    I hvilket tempo/sone løper du de rolige løpeturene dine?

    mvh
    silje

  • Trude Posted 19. juli 2016 10:37

    Jeg løper ca 5.45-6.00 per km på de rolige turene. En "kjapp" tur er ca 4.50-5.00 per km.

  • Anonym Posted 29. juli 2016 21:36

    Hei,
    jeg synes innleggene dine om treningen du gjør og løpene du deltar i er veldig inspirerende. Det får meg selv til å ville trene. Hva trener du til nå f. eks? og hvordan trener du? I hvilken prosent av maks-puls ligger du på, på økta? osv. Du har også mange flotte bilder. Hilsen A.

  • Trude Posted 7. august 2016 13:20

    Å, så kjekt å høre. Slike tilbakemeldinger gjør meg glad. Har hatt en liten pause igjen her inne, men nå kommer jeg tilbake for fullt. Tilbake til spørsmålet ditt: Jeg trener nå til Stavanger maraton om tre uker, og deretter skal jeg muligens løpe hel i Amsterdam 16. oktober. Helt sikkert skal jeg til Curacao i Karibien siste helgen i november, for å løpe KLM marathon der. Jeg trener litt forskjellig, alt etter hvor jeg er i oppkjøringsperioden, men en vanlig uke består av 1-2 intervalløkter, en kjapp 10 km, en rolig 10 km og en langtur pluss en langkjøring på ca 20-25 km. I tillegg en progresjonsøkt, ca 8-10 km hvor farten økes for hver km. Jeg løper 6 dager hver uke. To-tre harde økter og resten er forholdsvis rolige. De harde er 80-90 prosent, og de rolige 60-70.
    Lykke til med din løping – har du noe mål for høsten?

Comments are closed.