Flott løypenett

Flott løypenett

I går ble jeg vist ei fin rundløype (7.2 km) like utenfor stuedøra. Den startet på asfalt, og gikk 1.6 km oppover, før jeg la innover på grusstiene. Mye berg- og dalbane, men når du først har kommet deg inn i Melsheia i Sandnes, er mulighetene og løypevalgene utallige.

Grusstier, brede og smale, går på kryss og tvers, opp og ned, og du kan løpe her i flere timer. Dessuten er det flere mulige rundløyper med lys – helårsbruk, det liker vi.

Dessuten har jeg startet med styrketrening *kryss i taket*. Endelig. To kettlebells er planen, en på 8 og en på 12 kg, så får jeg supplere etter hvert. I går gikk det unna med lånt utstyr.

Øvelser:

Bein:

*Bulgarsk utfall 10×3 på hvert bein (stå med ene foten på en høyde og bøy andre dypt ned)
*Gående utfall over gulvet, 10 steg x3 på hver fot.

Overkropp:

* Triceps, 8 kg kettlebell 3×12 repetisjoner
* Skuldre, drag til hake, 8 kg kettlebell, 3×15 repetisjoner
* Biceps 12 kg stang med vekter, 3×12 repetisjoner
* Bryst 20 kg stang med vekter, 3×12 repetisjoner
* Mage, situps 2×50 reps rette, 2×30 med 8 kg kettlebell, skrå

Kan jeg ha dette programmet to ganger i uka, og bare variere øvelsene litt innenfor de samme muskelgruppene, er jeg fornøyd. Det er 200 prosent forbedring enn hva som har vært tilfelle de siste to årene, med totalt fravær av styrketrening, som jeg drev mye med tidligere. Gamle kunster skal vekkes til live, og det er faktisk GØY.

3 Comments

  • Anonym Posted 2. august 2014 20:28

    Spennende at du begynner med styrketrening igjen etter en (lang?) pause. Regner med du skriver hvordan det går fremover. Foreslår at du prøver noen typiske kettlebell-øvelser når du først kjøper deg kettlebell. F.eks. swing, turkish get-up, figure 8 og clean. Beskrivelse av noen øvelser her http://running.competitor.com/2014/06/training/four-key-kettlebell-exercises-for-runners_76056/1 Øvelsene er i stor grad komplekse/flerledds-øvelser (motsats til isolasjonsøvelser) og vil utfordre koordinasjon, balanse og kanskje bevegelighet i tillegg til styrke og kondisjon. Kjernemuskulaturen må jobbe ekstra når kula skaper ubalanse fordi den holdes i en arm. Kettlebell blir brukt på mange måter og med ulike mål, du kjenner sikkert stykket i Jærbladet? http://jbl.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=32953&sok=1

  • Trude Posted 3. august 2014 15:04

    Ja, har lest stykket i Jærbladet, og fant mye god inspirasjon der:-)

  • Anonym Posted 12. oktober 2014 21:16

    Hvordan går det med kettlebell- og styrketreningen? Har du funnet noen kettlebelløvelser som du liker og som er effektive/utfordrende?

Comments are closed.