Fortsetter i samme tempo

Fortsetter i samme tempo

Ukas mål om 65 km er absolutt innen rekkevidde etter at jeg fikk en rask 10 km på beina fredag ettermiddag. Det går mot lysere tider, og selv om jeg løp ut klokka 17.15. var det ikke bekmørkt da jeg kom tilbake 50 minutter senere.

Jeg fortsetter med samme fart som jeg har gjort på ukas tidligere økter, det vil si en snittfart på rett rundt 5 min per km. Kunsten blir å senke på de litt lengre turene, men siden første ordentlige mål denne sesongen er halvmaraton i Egersund 9. mars, velger jeg fram til den tid å kjøre de fleste øktene med atskillig høyere hastighet enn planlagt maratonfart (5.30).  En uke tidligere venter et 10 km-løp, derfor blir jeg nødt til å prioritere tre av fem ukentlige økter fram mot disse to.

4 Comments

  • Anonym Posted 10. februar 2013 16:54

    Har du tips til å bli raskere? Har som mål å løpe halvmaraton med 5:00 i snitt 🙂

  • Trude Posted 10. februar 2013 20:47

    Jeg løper omtrent med det i snitt, 4.58 er vel mitt beste til nå.
    For meg har det hjulpet med fast intervalltrening med høy intensitet, 1-2 ganger i uka. Har også merket at jeg har økt gjennomsnitts farten på vanlige treningsturer ved "fartslek". God oppvarming, deretter 2 km med høy fart, 1 km med vanlig joggetempo, deretter 2 km med høy fart, 1 km joggetempo, 3 km høy fart og en grei avslutning. Har også sluttet med kortere løpeturer enn 10 km, iallfall blir de sjeldnere..

  • Anonym Posted 11. februar 2013 06:06

    Tusen takk! 🙂 Hvordan løper du intervallene?

  • Trude Posted 11. februar 2013 20:44

    Jeg er fan av variasjon, og kjører sjelden to like intervalløkter på rad. Har mine favoritter, både korte og lange. I pausen starter jeg med rask gange i 30 sek og løper rolig resten av pausen.

    10×2 min (1 min pause mellom dragene), 8×3 min (90 sek pause mellom dragene), 6×4 min (2 min pause mellom dragene), 6-5-4-3-2-1 (halvparten av tiden som pause mellom dragene), 6×1000 meter, 3×2000 meter, 20×1 min (30 sek pause)

Comments are closed.