Funksjonell styrketrening

Funksjonell styrketrening

Jeg er nesten lei av å høre meg selv gjenta den samme strofen: «Nå skal jeg begynne med styrketrening».

Det blir som oftest med snakket. Men jeg har faktisk blitt litt flinkere de siste ukene, altså siden sommerferien (tida flyr). Jeg trener litt nå og da hjemme med kettlebells, og jeg er påpasselig med å gjøre sit-ups. Men – et stort men er det også; det blir ikke noe kontinuitet, annet enn med sit-upsene.

Jeg har siden august flere ganger vært med på prosjektleder Kathrines (Amsterdam 3.39.59, you know) timer på Sats Elixia. Funksjonell styrketrening, som varer rundt 30 minutter. Og der snakker man valuta for pengene.

Det er ikke de tyngste vektene, men det er tungt likevel. Øvelsene er av det spenstige slaget, fra et utall varianter av utfall, til hopp, til tøff core-trening. Jeg har som regel gangsperr i 3-4 dager etter ei slik økt, og det forteller vel alt om hvordan jeg har tilsidesatt styrkedelen av treninga mi de siste årene.

Tidligere var styrke hovedingrediensen i treninga mi – men slik har det ikke vært de siste 4-5 årene. Over hodet ikke. Jeg har ved inngangen til hvert nye år, tenkt at NÅ, nå skal jeg sparke i gang styrketreninga, men nei…

Jeg lover ingenting, annet enn at lysten og viljen er til stede.