Hva nå?

Hva nå?

November. Trene etter innfallsmetoden. Programmene for neste års mål ligger i skuffen. What to do, liksom?

Jeg liker i utgangspunktet ikke å trene uten mål og mening, jeg foretrekker å ha bestemt hvilket utbytte jeg skal ha for dagens trening før jeg snører på meg skoene. Men etter fire maraton på ett år (3 maraton og 1 ultraløp, som jo er lengre enn 42, 2 km), føler jeg det er på sin plass med et par-tre uker der jeg kan bestemme litt fra dag til dag uten å tenke fast program.

London ble gjennomført, ikke helt etter planen, men greit nok, forholdene tatt i betraktning. Berlin ble en gedigen opptur, det samme ble ultraløp-debuten for en uke siden.

Jeg bør utnytte denne tren-etter-lyst-og-løp-så-langt-det-faller-seg-perioden og kanskje fokusere på andre treningsformer enn løping, og planen var i dag å ta turen på SATS. Helt til mitt joggefølge melder og spør om vi ikke kan ta en tur ut i stedet – selv om det regner non stop. Jeg hadde ikke kledd meg helt for våte grusstier, men ble med på en 8,5 km tur likevel.

Fornuften sier at jeg fra neste oppkjøringsperiode, som starter 1. desember (fram mot London 21. april) bør kutte ei av de 5 ukentlige øktene med et annet alternativ, enten spinning, styrke eller begge deler. Kjenner jeg må gå litt i tenkeboksen. Akkurat nå klarer jeg ikke helt å overbevise meg selv helt – men jeg bør uten tvil gjenoppta styrketreningen, er nysgjerrig på om det gjøre meg til en raskere løper, om jeg klarer å presse maratontiden ned til under 3.55, som er målet når jeg skal erobre asfalten i den britiske hovedstaden om fem måneder.

Blir det mye intervaller framover, skal jeg prioritere flere lange turer (over 25 km)? Vet ikke helt enda, men i desember og januar blir nok intervaller brukt for å spisse inn formen mot halvmaraton i slutten av januar og i begynnelsen av mars.

I mellomtiden blir det sikkert en del å skrive om og ta bilder av  – forhåpentligvis.

2 Comments

  • Anonym Posted 19. november 2012 13:19

    Hei Trude. Det er kjekt å følge deg og dine turer, jeg håper du fortsetter å skrive. Jeg har merket god forbedring på løpsformen av både styrketrening og spinning, på mitt formnivå vel å merke. Jeg har mye mer å gi i motbakkene, og klarer å hente meg inn igjen raskere enn før. Ulempen er jo nettopp at det blir færre dager igjen til løping, som er favorittaktiviteten 🙂 Ida.

  • Trude Posted 19. november 2012 19:51

    Hei Ida:-)

    Så kjekt at du titter innom:-) Oppmuntrende å høre at du har kjenner deg sterkere i motbakkene ved spinning og styrketrening, det er nok veien å gå for meg også, må bare gå noen runder og si til meg selv at det faktisk er fornuftig.. Sliter litt med det, ingen problemer med å innrømme at jeg foretrekker å løpe. Men nå MÅ jeg gjenoppta styrken, var omtrent bare spinning og styrke med meg for noen år siden, pluss 12-14 km løping i uka.

    Skal ikke slutte å skrive – er inspirasjon for meg selv. Nå planlegger jeg innlegg for hver dag i desember – julekalender:-)

Comments are closed.