Hurra, jeg er i rute

Hurra, jeg er i rute

Nesten halvveis inne i tredje oppkjøringsuke er jeg i rute før både halvmaraton som venter i Stavanger 31. august og i Oslo 21. september, samt til maraton 3. november.

Siden det er halv som først står på planen, har treninga blitt lagt opp mest med tanke på nettopp dette, men selv om jeg for tida løper mye intervall, passer jeg på å få nok kilometre i beina. Som regel for meg selv skal det ikke være færre enn 10 km i ei intervalløkt, og da er det greit å kjøre ei litt god og lang oppvarming og et par km nedtrapping etter = null problem å overstige mila.

Sist uke ble en fin opptur, med 65 bokførte km, kort oppsummert:

* 14 km (5.12 i snitt)
* Bakkeintervall (5×500 meter, 10 km totalt)
*10 km (5.05 i snitt)
* Kortintervall (10×2 min, 10 km totalt)
* 6.5 km (5.02 i snitt)
*14.5 km (5.19 i snitt)

Hittil denne uka har jeg løpt 31,4 km med 20,1 km rolig langtur mandag, og bakkeintervall onsdag ettermiddag (11.3 km totalt)

Når det gjelder bakkeintervaller, synes jeg egentlig dette er ganske pyton, men kjenner at det gir effekt. Faktisk er jeg litt stolt over at jeg kommer meg ut og gjennomfører det jeg har planlagt, det er nok styrken min at jeg er utrolig sta. Høsten er kort og jeg har, så langt det lar seg gjøre, planer om å løpe godt over 50 km hver uke framover.

I dag var det 10×320 meter, en type bakke som er litt flat i starten, så 150 stigning, deretter et kort, litt flatt parti, før siste 70-80 metrene er bratte. Oppvarmingen ble hele 4 km, og nedtrappingen litt kortere, ca 1.5 km .