Inne-intervaller

Inne-intervaller

Denne uka har jeg trent to ganger trent innendørs-intervaller i Sandneshallen. Jeg slår to fluer i ett smekk når ene sønnen er på håndballtrening – da kan mora løpe noen meter ved siden av. Vinn-vinn. Men – foruten det praktiske, er det utrolig behagelig å løpe på bane inne mens det er minusgrader og snø ute (ja, tenk, Vestlandet har fått smake på Kong Vinter).

Banen er 200 meter lang, med litt krappe svinger og hvis du i tillegg ikke er vant med dekket, kan det kjennes noe stølt ut i leggene dagen etter.

Jeg er ikke vant til å løpe innendørs, men kjente meg forholdsvis grei dagen etter første økt. Kanskje har det sammenheng med at jeg har begynt å bli venn med tredemølla de siste månedene…

Ok – her er øktene – og siden Dubai Maraton skal gjennomføres innen kort tid, ble tempoet ikke som «normalt», men 20 prosent lavere, tipper jeg.

Økt 1

Oppvarming: 15-20 min rolig løp (ca 3 km)

3-4-5-6-7-7-6-5-4-3

Ei skikkelig ressursøkt, og med bra tempo på denne, før du røynt deg ordentlig. Etter råd fra kyndige trenere, stod jeg over 3 og 4 minutters-dragene i begge ender og «jogget» heller i stedet for å kjøre tempo. Mellom 3-4-5-dragene, kjøres 1 minutt pause, mellom 5-6-7 , to minutter, mens det mellom de to 7 minutters-dragene tas 3 minutter pause.

Jeg holdt tempo på rundt 4.55-5.10. I det ene 7 minutters-draget tok jeg et stikk i fingen og fikk konstatert at jeg lå godt under melkesyreterskel. Betryggende. Og greit å vite at jeg har en del å gå på. 

Avslutning: Nedjogg 5-10 min

Det som er artig, er at det blir en del kilometre på ei slik økt. For klokka teller km selv om vi løper innendørs, og det liker jeg.

Økt 2

Siste kvalitetsøkt før Dubai Maraton (som er om 7 dager, altså 8 dager i går, da økta ble gjennomført)

Oppvarming: ca. 20 min rolig løp (3 km)

16×1 min med kontrollert fart, fra 4.40-5.00 – siden det var såpass korte drag. Jeg tok seriepause på to minutter etter de åtte første dragene, i to minutter. Pause mellom dragene var 30 sekunder.

Avslutning: 6-7 min rolig løp (1 km)

Da gjenstår ei litt rolig helg for mitt vedkommende. Løpefri/treningsfri i dag, rolig langtur 21 km i morgen og løpe/treningsfri søndag…

God helg – nyt den, med eller uten løpesko på beina