Intervall-favoritter

Intervall-favoritter

For ett år siden var interevalltrening bare et fortrengt minne fra studietiden ved Norges idrettshøgskole og synonymt med 4×4 rundt Sognsvann. Da jeg skulle velge treningsprogram for maraton, var derfor valget enkelt – åtte måneders trening med mengde og kilometer i beina, og ikke ett sekund ble ofret på intervaller.

Nå har pipa fått en annen lyd. Uka etter hjemkomst fra NY i november i fjor, dalte Marius Bakkens program ned i postkassa mi, i gave til 40-årsdagen. Først kastet jeg ikke så mange blikk på det, men begynte istedet å trene intervaller utfra eget hode én gang i uka. Fortsatte med det fram til begynnelsen av januar, før jeg tok ordentlig sats og bestemte meg for å følge Bakken til punkt og prikke.

 Bilde fra i fjor sommer, etter en 23 km tur, som da var den lengste distansen jeg hadde løpt noen gang.

Godt i gang med uke 9 (av 15) kan jeg ikke si annet enn at jeg er frelst. Intervaller, så lenge man varierer, er utrolig gøy og motiverende. Dessuten har det gjort underverker for formen. Gjennomsnittsfarten på halvmaraton har sunket fra 5.20 i september 2011, til 4.58 i mars 2012.

Jeg liker aller best å løpe intervaller utendørs, men mølla er et godt alternativ (og lettere å styre farten).

Her er mine topp fem-favoritter:

* 10×2 min
* 20×1 min
* 4-4-2-2-1-1-1-1
* 1-2-3 x3 serier
* 6×1200 m

En fin blanding av korte (1-2 min) og lange (4-6 min) intervaller. Inkludert oppvarming, pauser og nedtrapping, får du ei intensiv treningsøkt på rundt en time.

Joggiser fra Nike som aldri er løpt i. Likte bare fargen så godt…

10 Comments

  • Silja Posted 14. mars 2012 09:18

    Wow, dritkule sko!! Me like!! Me Nike babe you know 😉 Hvilken modell er det egentlig?? Sånne vil jeg også ha!!!

    Intervaller er gull verd! Jeg kjører vel primært lange intervaller (med unntak av 30x1min og 200m bakke) men bør helt klart rote meg litt tilbake til de gode gamle kortintervallene i tillegg;-)

  • Trude Posted 14. mars 2012 09:31

    Tror de heter Air Pegasus, kjøpte de i Spania i sommer, på salg… Supre jeans-joggiser som kommer til å få sin renessanse i vår:-) Nike er og blir best på treningstøy og sko, bortsett fra at jeg prioriterer Asics når jeg løper…Alle jeans-joggisene er fra Nike…

  • Janicke Ekelberg Posted 14. mars 2012 11:08

    Godt å lese at noen faktisk elsker intervaller. Har noen sånne i løpegruppa og jeg synes nesten de er litt rare (og drømmer samtidig om å bli som dem). Ingen tvil om at intervalløktene har noe for seg!

  • Trude Posted 14. mars 2012 13:21

    Som nevnt, jeg var ingen ihuga intervall-tilhenger, men motivasjonen kom kjapt, i takt med resultatene:-) Skjøv tanken om intervalltrening foran meg, og lukket ørene da jeg hørte andre pratet om hvor kjekt det var. Variasjon er imidlertid nøkkelen, det nytter jo ikke å gampe i vei med 4×4 uke etter uke. Etter en periode med to ukentlige intervall-økter, er jeg nå tilbake til én.

  • Mia Posted 14. mars 2012 18:48

    Elsker intervaller jeg også:D i morgen skal jeg ha 5.4.3.2.1min. drag – det blir bra=)

  • Anna Posted 14. mars 2012 20:59

    Intervaller er bra det, men man må være mentalt innstilt. Impuls-intervaller funker dårlig.
    Min absolutte favoritt er nok 1-2-3-4-5-4-3-2-1. På mølle.

  • Trude Posted 14. mars 2012 22:51

    Planlegging er viktig. Hvis jeg bråsbestemmer en løpetur som ikke er etter skjema, blir det sjelden/aldri noe annet enn vanlig løping. Pyramiden du skisserer er også fin:-)

  • ania Posted 15. mars 2012 20:21

    Foretrekker intervaller før bakketrening. Har faktisk oppdaget at jeg kan løpe ganske fort hvis jeg vil under siste intervalltrening

  • Marianne Posted 16. mars 2012 09:06

    Å nei… jeg vil jeg vil jeg også, men intervaller er jo så slitsomt. Du er superflink Trude som får det til. Skal prøve å følge ditt eksempel. Jeg lover å prøve en gang i uka 🙂

  • Trude Posted 16. mars 2012 11:33

    Ja, ja, ja, sier jeg bare. Du er jo flink som trener en del variert om vinteren. Jeg kan jo ikke gå på ski i det hele tatt, ikke er det snø heller. Men intervaller er en flott måte å variere øktene på, merker motivasjonen har steget enda et hakk. Try it!

Comments are closed.