Intervaller

Intervaller

Torsdag prøvde jeg, så godt jeg kunne, mellom alle styrtregnbøyene, å løpe intervaller. Siden jeg mikser to program, plukket jeg ut en variant som passet meg og dagsformen der og da. Det er nemlig ikke til å stikke under en stol at beina begynner å bli litt slitne av all løpinga og forberedelsene mot Berlin om 5 uker (uæhhh), men motivasjonen er det heldigvis ingenting å si på.

 Ikke så sliten FØR jeg la ut på intervalltrening…

Tre uker igjen med tøffe tak på asfalten (inkludert en halvmaraton-konkurranse i treningsmodus), så blir den fjerde og femte uka rene spaserturene med litt færre økter og antall kilometre. Belønningen er heldigvis nær…

Men – tilbake til torsdagens intervalløkt, som jeg kjapt bestemte skulle bli 6×1000 meter, der ingen av dragene skulle overstige 4.50 i snittfart. Har litt problemer med å starte veldig rolig i oppvarmingen, så kanskje det er årsaken til at de første ikke ble så veldig kjappe…

Likevel, til tross for at jeg etter et par drag, lignet en druknet katt, ble det litt sving på sakene etter hvert. Totalt ble ei mil tilbakelagt, men nedtrapping på en kilometer er litt i korteste laget. Jeg stoppet tiden i hver pause, for å få eksakte intervalltider, og gikk hurtig i ett minutt mellom dragene.

Intervaller (km 4-5-6-7-8-9)
Har fått nytt kamera på jobb, og torsdagen ble brukt til å farte rundt i redaksjonen å knipse litt, så her er jeg i hverdagsmodus – i Jærbladets redaksjon.
 

7 Comments

  • Silja Posted 25. august 2012 08:05

    Ja her ser man helt klart forskjellen på min latmanns-pyramide og en ordentlig solig 6x1000m intervall; ingen tvil om at din økt er mye mer krevende!! Selv hater jeg disse tusingene som pesten og gruer meg skikkelig før start….. og når jeg så har gjennomført så er det ingenting som gir mer selvtillit enn denne økta 😉 Når jeg har fått vent meg litt mer til tanken om å kjøre intervaller igjen så må jeg legge inn en slik økt litt oftere (oftere enn en gang hvert halvår hehe). God helg!!

  • heidiamaria Posted 25. august 2012 08:51

    Du må programmere inn programmet inn i garminklokka di, så slipper du å pese med start og stopping osv. 🙂

  • Trude Posted 25. august 2012 09:07

    Takk for tips, men jeg er en teknisk grønnskollling, så hvordan jeg skal fikse det, aner jeg ikke..:-)

  • Trude Posted 25. august 2012 09:09

    Du ser at jeg ikke klarte å presse de to første kilometrene mer enn 30-35 sekunder under oppvarmingsfart, så utfordringen, for å få fartsøknings-følelsen, er å løpe saktere på oppvarmingsbiten – men det er jo så vanskelig…:-) God helg til deg også, Silja:-)

  • heidiamaria Posted 25. august 2012 10:46

    Okei – here we go: (vi har samme klokke, det er veldig enkelt)

    Gå til trening -> treningsøkter -> Intervaller -> Rediger treningsøkt.

    Så legger du inn økten: antall intervaller, lengden, og hvor lange pausene skal være.

    Så når du skal utføre økten går du til samme sted og trykker på utfør økt.

    Når du er klar trykker du på start – gjennomfører oppvarming – når du er klar til å starte intervallene trykker du "lap" og så piper det i klokken når du skal løpe og når du skal stoppe og hvile helt til du er ferdig. Genialt! 🙂

  • Trude Posted 25. august 2012 17:20

    Super veiledning. Dette skal jeg nok klare. Tusen takk:-)

  • Løpemammaen… Posted 26. august 2012 06:03

    Oj, det var imponerende jevne drag! Jeg har mye å gå på der altså. Flyr avgårde, løper for fort, må justere løper for sakte og bla bla bla. Vet at det er fordi jeg har lite erfaring med disse øktene, men har ikke tatt tak i det enda. Inspirerende å lese om hvor bra du trener om dagen. Er ikke helt der selv akkurat nå. Lykke til med de siste harde ukene!

Comments are closed.