Like-etter-jobb-løping

Like-etter-jobb-løping

Fredag er en fin løpedag, og helst er det kjekt med enten ei hard intervalløkt eller en forholdsvis rolig langtur – for da kan lørdagen nytes:-)

I dag avspasserte jeg tre kvarter før for å løpe rundt Frøylandsvatnet, snaut 17 km langt. Ikke uhorvelig langt, men langt nok til at det passer i kategorien langtur. Dessuten liker jeg løypa, halvparten på asfalt og halvparten grus og ingen motbakker, bortsett fra en bitteliten stigning omtrent halvveis.

Klokka 14.15 var jeg klar, og tok fatt på asfaltdelen først (fordi den går litt nedover og fordi jeg ville få medvind i drøyt 8 km). 1 time og 28 minutter senere var jeg ved bilen igjen, en tendens til strekk på baksiden av låret rikere… Både tror og håper det ikke er veldig alvorlig, kjente det «nappet» til etter 10 km, men etter noen hundre meter forsvant smerten og jeg løp greit de 6-7 siste uten å ha særlig vondt.

Må uansett ta en tur til fysioterapeut for en liten sjekk, tenkte jeg. Blir vel bare en liten luftetur søndag, sllik at jeg passerer 60 km denne uka. Etter den tid begynner ukentlige treningsøkter å bli færre. Lang langtur torsdag, suppleres med en intervalløkt mandag, en rolig 10 km tirsdag, før to fridager fredag og lørdag, og en kort, rolig tur søndag. Så begynner den virkelige nedtrappinga og den store mentale prøven før NY.

Statustrapport inneværende uke:

Mandag: 18 km
Tirsdag: 10×400 meter, inkludert oppvarming og nedtrapping (8,2 km totalt)
Onsdag: 10 km, rolig tempo, variert terreng
Torsdag: FRI
Fredag: 16, 6 km
Lørdag: FRI
Søndag: 7-8 km rolig tempo