Løpestrømper

Løpestrømper

Jeg har investert i tre ulike par, men favoritten er utvilsomt CEP, som blant annet fås kjøpt på Løplabbet.  De finnes i sort, hvitt og rosa – og siden rosa ikke var å oppdrive da jeg kjøpte mine i Oslo tidligere i år, trakk hvitt det lengste strået.

Løpestrømper har vært mitt faste falge i lang tid.

Anyway – fargen spiller mindre rolle. Kompresjonsstrømpem gjør at blodsirkulasjonen økes med 35 prosent, og gjør at man yter mer og restituerer raskere. Den skal også forebygge betennelser og kramper.

Etter to leggstrekker med et halvt års mellomrom, investerte jeg i mitt første par (2XU), og har – bank hardt i bordet – ikke hatt leggtrøbbel siden mai i fjor. Tilfeldig – kanskje? Jeg velger å tro at det hjelper, dessuten føles de utrolig gode å ha på mens du løper. CEP løpestrømper er myke, ganske tynne, samtidig som de strammer godt- – nesten så du ikke merker at du har dem på.

Klare for en ny joggetur.
Dagens tur ble av den rolige sorten, og endte på 10,6 km. Det er helt greit med tanke på halvmaratonen som venter lørdag. Satser på en kvalitativ intervalltrening i morgen, etterfulgt av en rolig 40-45 minutters tur før to hviledager. Samme oppladning har fungert greit før, så jeg satser på at det er passe mengde trening før konkurranse. Noen som har erfaringer i forkant av et løp? Antall hviledager, intensitet på øktene?
Regn i lufta, men det ga seg. Fin-fine sju plussgrader og null vind = supre forhold
  

7 Comments

  • Espen Posted 28. februar 2012 12:12

    Hei,
    Jeg også er glad i CEP strømper. Faktisk har jeg selv skrevet et innlegg om det som jeg skal poste senere i dag.

    Uansett, synes nedtrappingsplanen din ser bra ut. Den siste økten – som du har lagt til to dager før løpet – kan du godt avslutte med noen drag. Foreks 60sek godt over halvmaraton fart på slutten av økta.

    Jeg er veldig glad i å løpe 5-6km før konkurranse et par dager før. Da løper jeg de første 3 som oppvarming, så løper jeg de 3 neste progressivt hvor den siste går i overfart (altså en del raskere enn hva jeg skal løpe på konkurransedagen!) Det er ingen fasit på hva som er galt eller riktig, spør du 10 stk får du 10 svar.

    Lykke til! Dette fikser du!
    Hvor går løpet? Hva skal du løpe på?

  • vibbileaks Posted 28. februar 2012 13:08

    Fine Trude!
    fiksa meg også CEP sokker, på første forsøk! Knall goe!

  • Trude Posted 28. februar 2012 13:20

    Det er i Egersund, ei halvlett løype, eller halvtung, alt ettersom… 🙂 Det var kun 40 deltakere i fjor, men satser på at det stiller flere til start på lørdag. Persen min fra 28. januar i år er på 1.45.46, og jeg tror det godt skal la seg gjøre å komme under. Ser vær og forhold, og føler meg litt fram de 5-6 første km, før jeg bestemmer meg for om jeg vil gå for ny pers. Sekundært etter pers, er det å løpe under 1.50 med god margin, helst på 1.48-tallet. Det er ei løype mange perser i, men Solastranden halvmaraton er den ultimate pers-løypa i Rogaland…:-)

  • Trude Posted 28. februar 2012 13:20

    Johooo. Way to go:-)

  • Anna Posted 28. februar 2012 16:41

    Kompresjon er gull! Jeg bruker mine (medisinske anskaffet til alnge flyturer under graviditet)også etter lange turer, gjerne over natta.
    Synes opplegget før halvmaraton høres bra ut, noe av det viktigste er vel å kjenne at du har overskudd etter alle øktene frem til konkurranse. Bygge opp sulten 🙂
    Lykke til, nyt opplevelsen og husk at løpeåret enda er svært ungt!

  • Trude Posted 29. februar 2012 08:20

    Vurderer å bytte ut onsdagens økt med 6-7 veldig lette, rolige kilometre torsdag i stedet. Hvile onsdag og lett-lett torsdag, før helt fri fredag. Skjønt helt fri, med full jobb, to barn, hus og alt det der, får man aldri helt roen…:-)

  • Anne-Marie Posted 29. februar 2012 20:15

    Hei du 🙂 Hvor varme er disse? Er de ment for vinter/høst/vår OG sommer – eller blir de for varme da…

    Lurer nemlig på om jeg skal kjøpe et par.

Comments are closed.