Mandagsmila

Mandagsmila

Treningsuka blir ikke den samme uten den faste mandagsmila. Det er den som kickstarter det hele, før de braker løs med påfølgende lang intervalløkt, halvlange, halvraske turer, korte intervaller, og en ordentlig rolig langtur på tampen av uka. Sånn omtrent  ser opplegget ut.

Jeg tror jeg kan telle mandager uten løpeturer i 2015 (og hittil i 2016) på én hånd – og det er ikke tøys en gang. Det skal MYE til for at ukas første dag avsluttes uten at løpeskoene har vært på beina.

I går, som det blir annenhver mandag, foregikk mandagsmila på tredemølle i Sandneshallen, mens en av sønnene trener håndball. To fluer i ett smekk, altså. Jeg får løpt rolig og kontrollert i en time, og samtidig sett den håpefulle mellom stengene på parketten. Det er nemlig panoramautsikt fra treningsrommet og rett ned på løpe- og håndballbanen. Vanligvis får jeg et glimt av Henrik Ingebrigtsen også, men han glimret i går med sitt fravær.

Mølletrening er ikke ille. Tidligere hadde jeg nærmest mølleskrekk, men etter å ha vært under Kathrine Sømmes regime, har løping på tredemølle fått en ny dimensjon. Av og til er det deilig å slippe å kle på seg masse tøy, slippe å fryse når det er mange minusgrader ute.

Anyway – gårsdagens økt var, som sagt, av den rolige sorten, og den ble én kilometer lengre enn planlagt, fordi jeg hadde så god tid.

11 km på en mandag er en god start på uka.