The golden rules – del 6

The golden rules – del 6

Her er Steve Smythes to siste gyldne maratonregler – fritt oversatt fra januarutgaven av den engelske utgaven av «Runner´s World».

11. Hold en fornuftig fart

Mange maratonløpere gjør alt perfekt i forberedelsene, for så å ødelegge alt under løpet fordi de plutselig føler seg i toppform og forsøker seg derfor å en fart de aldri har konkurrert i tidligere. Stort sett fører dette til en god førstehalvdel, etterfulgt av en smertefull del to, samt en fart som er mye lavere enn du er i stand til. Jeg pleide også å gjøre det, og hang med, men perset på en tid under 2.30 med en mer fornuftig og jevn fart hele tiden. I de siste årene har nøkkelen vært å spare så mye energi som mulig de første 20 kilometrene, slik at jeg er på mitt sprekeste de siste ti kilometrene.

12. Restitusjon og evaluering

Det viktigste etter et maraton, er hvile og restitusjon. Uavhengig hvordan løpet har gått, trekk noe positivt ut av det og gratulér deg selv for gjennomføringen. Etter en stund, analyser hva som gikk galt og hva som var bra i treninga og i selve løpet, slik at du kan gjøre endringer/justeringer til neste gang. Ikke delta i et hardt løp for kjapt. Kroppen kan synes å ha restituert seg, men en hurtig økt eller et kort løp kan vise det motsatte – det har jeg funnet ut i løpet av de siste årene. Lad batteriene og konsentrer deg om å motivere deg til neste utfordring.

1 Comment

  • Kristine Os Posted 20. januar 2013 15:27

    Mye kloke ord i disse 12 rådene:-) Så er det bare å se om man klarer å følge dem!

Comments are closed.