Wings for life worldrun

Wings for life worldrun

I begynnelsen av desember ble jeg intervjuet av Wings for life world run, der jeg svarte på spørsmål blant annet hvor ofte man bør løpe om man er fersk i
gamet, hva det er viktig å tenke på i oppkjøringsperioden og hvordan man
holder treningsmotivasjonen oppe.

 

 

Takk til videojournalist Hanne, og takk til Wings for life world run for
at dere ville intervjue nettopp meg. Alltid rart å høre seg selv prate
og se seg selv på levende bilder, men jeg overlever.

Videoen kan du se ved å klikke HER

Tekstintervju:

Journalisten, tobarnsmoren og bloggeren er hekta på langdistanseløping. Trude Håland løper mellom 70-80 km i uka, og reiser verden rundt for å delta i maraton. I mai skal hun delta i Wings for life Worldrun for tredje gang.
Her er hennes tips til deg som skal løpe for første gang:
• Ikke ta i for mye i starten
 – Ikke pøs på med masse trening på en gang, da er det lett å pådra seg skader. Heller ikke start for hard i selve løpet, da kan mye være ødelagt, du blir stiv og får ingen god opplevelse.
• Lag en realistisk treningsplan
– Kanskje løpe tre ganger i uka
• Varier treningsøktene
– Du kan ha litt lengre, rolige økter og mer intensive, hardere intervalløkter av kortere varighet. Det er viktig å skille rolig og harde løpeøkter.
• Sett deg klare mål
– Det er nesten seks måneder til løpet (i dag faktisk bare 5 uker), så sett deg en klar målsetting. 5-10-15-20-25 km. Sett deg inn i hva som skal til for å nå målet.
Trude understreker at det er lettere å holde motivasjonen oppe hvis en ser framgang og med god tid, vilje og klare mål, er det ingenting i veien for at du ikke vil se raske resultater.